2009-04-15

Nya skolregler





Läste i Metro att skolminister Jan Björklund vill sätta hårt mot hårt i de nya skolreglerna.Naturligtvis stöter det på patrull. Det spelar ju ingen roll vad man skulle hitta på för bra (vad det än gäller) så skulle oppositionen skrika.


Någon sorts ändring måste det bli i svenska skolor och det allra största problemet är uppförandet, sitt egna ansvar mot såväl andra som mot sig själv.

Nu gäller det om det är rätt att stänga av stökiga grundskoleelever eller inte. Instinktivt tycker jag att det är bra. Idag har skolorna tyvärr inget sätt att "ta i med hårdhandskarna". Det förslag som skolminister Jan Björklund nu har lagt fram skulle vara en markering på vad man ska utstå som lärare och elev. Det är inte tu tal om saken - att klimatet även i skolorna har hårdnat.

Reportern i Metro har ställt tre frågor till Jan Björklund samt till ordförande i Sveriges elevråds centralorganisation. Att meningarna går i sär är inte särskilt förvånande.

Björklund tycker att man ska få stänga av en elev tillfälligt när det spårat ut. Själv tycker jag att det är en mycket bra markering. Naturligtvis är det inget som kommer att ske hela tiden. Innan sådana drastiska åtgärder sätts in är det ju frågan om långa och många samtal med elev och vårdnadshavare. Egentligen borde ju vårdnadshavare följa med sitt barn till skolan och se till att den sköter sig.

Ordförande tycker inte att det är en bra idé, förstås, eftersom det måste till en dialog. Ja, självklart är det redan uttänkt innan man stänger av en elev.

Nästa fråga (är korkad) Vad innebär det för eleverna som stängs av?

Björklund är tydlig med att skolan måste se till att den missade undervisningen tas igen. Ordförande tycker likadant.

Vidare kan skriftliga varningar införas och försittning. (kvarsittning innan skoltid).

Självklart håller jag med Björklund att rektorer måste få mer befogenheter att ingripa för att skapa ordning och reda i skolan.

Det är nu jag tar mig för pannan när ordförande uttalar sig om att det är fel väg. "Det man behöver göra är att öka förutsättningarna för inlärning. Det är inte skolans uppgift att agera förälder eller polis."

Här är det ju glasklart att ordförande inte har en aning om vad han svarar på. Det är relativt få elever som stökar, men de saboterar en hel klass. Att utvisa en elev skulle alltså göra att det blir studiero och förutsättningar för inlärning.

Och att det inte är skolan sak att agera förälder eller polis. Där han verkligen ordföranden en poäng. Nej, det är inte skolans sak, men när föräldrar inte uppfostrat sina barn inför skolstart så måste skolan ta tag i det.

Det här är inte särskilt märkligt men bara för att det gäller skolan så blir det så himla känsligt. Jag förstår inte varför. På våra arbetsplatser och i samhället i övrigt finns det lagar och ordningsbesstämmelser - men varför inte i skolan?

Lärare i den tidiga årskurserna säger att det numera går åt mer tid till att lära barn sitta stilla, lyssna, vänta på sin tur, äta vid dukat bord och umgås med varandra och tyvärr blir undervisningen lidande. Därför borde det inte vara en sådan stor sak om något barn får gå om en klass. Det handlar om skolmognad och vi är inte stöpta i samma form - vi är olika.

På högstadiet ser man problemen ganska tydligt. Där finns vissa elever som alltid kommer sent, de har inte med sin de böcker som hör ämnet till och inte ens en penna. Kanske man skulle ha gått om någon klass på lågstadiet för att få lära sig.

Är det då rätt mot de andra elever som kommit i tid, tagit med sig både böcker och penna och som alltid, alltid kommer i sista hand eftersom läraren måste ta sig tid att skicka eleverna med "glömska" tillbaka till skåpen för att hämta rätt material?

Därför är det helt rätt av skolministern att ge skolorna befogenheter att vidta åtgärder när det riktigt att gått över styr. Heja Jan Björklund!

Enligt en enkät i Metro är 76% positiva till att stänga av stökiga grundsskoleelever en vecka.

1 kommentar:

  1. Faktiskt Hulda, så har jag ingenting att tillägga i denna fråga utan givetvis bör de elever som går i skolan i dess verkliga syfte få lugn och ro i sina studier. Att sedan skolan inte har de rätta verktygen, alltså lärare i tillräckligt antal - som inte med ett ord nämns i Metro, borde vara en än hetare fråga för utbildningsministern.

    I sak är det inte lärarens uppgift att fostra eleverna utan, rätta mig om jag har fel, det är föräldrarnas definitiva skyldighet och eftersom detta borde vara en väldigt diskutabel fråga i dagsläget, kanske det vore en välgärning om media drog igång en rejäl långkörare i hur man fostrar en duglig och pålitlig medborgare; jag menar, all annan skit som skrivs kunde ju någon gång ersättas av ett ämne - som rör de flesta i samhället - med lite substans i, bara för att få igång debatten, så kanske mycket av denna problematik löste sig själv?

    Kanske alliansregeringen, och för den delen resten av politiker-Sverige, kunde tänka steget längre än partiideologin och forma samhället efter människorna istället för att forma människorna efter samhället...

    cocaine

    SvaraRadera